
Prof. Dr. rer. nat. Katharina Wirnitzer, BEd - Rakousko
Abstrakt prezentace
Prevence na prvním místě prostřednictvím státního vzdělávacího mandátu – potenciál podpory zdraví ve školách jako klíčového pilíře ke zlepšení (dětského) veřejného zdraví v zemích, jako je Česká republika; nebo: Jak odemknout dvojí přístup HEAL k celoživotnímu zdraví?
Obor: Ostatní (Veřejné zdraví)
Zdraví je přirozeným stavem od narození, avšak musí být získáváno a udržováno po celý život. Zdraví dětí je proto největším bohatstvím národa, jelikož zdravotní chování a návyky se utvářejí již v dětství a přetrvávají až do seniorského věku. Ačkoli je zdraví „zdarma“, náklady na léčbu rychle rostoucího počtu neinfekčních chronických onemocnění (NCDs) jsou pro státy neudržitelné. Z tohoto důvodu a vzhledem k tomu, že (i) děti a dospívající v České republice tráví 40 % svého denního bdělého času ve škole, (ii) absolvují 9 let povinné školní docházky a (iii) 19 % populace (1,8 milionu osob) je mladších 18 let, jsou zdravotní politiky, které nezahrnují školy, předem odsouzeny k neúspěchu.
Současně podle ChatGPT roste popularita veganského/vegetariánského stravování (napříč všemi věkovými a sociálními skupinami) a předpokládá se, že do roku 2075 bude považováno za normu, přičemž mladí lidé budou hlavní hnací silou globálního posunu ke zdravějším a udržitelnějším životním stylům. Rovněž Souhrnná zpráva IPCC pro tvůrce politik z roku 2022 připomíná, že největší potenciál pro udržitelnější zdraví má strava sestávající převážně z rostlin.
Protože jsou však jídlo a pohyb považovány za „léky“, jejich trvalá a vzájemně provázaná aplikace představuje vysoce účinný a přitom jednoduchý nástroj pro zlepšení zdraví. Dvojí přístup HEAL k celoživotnímu zdraví spojující (1) zdravé stravování (ideálně plnohodnotná, převážně rostlinná, nejlépe vegetariánská/veganská strava) a (2) aktivní život (ideálně každodenně venku, v přírodě, prostřednictvím pohybových aktivit, sportu a cvičení) slouží jako minimální doporučení a výchozí bod pro informovaná rozhodnutí o životním stylu, vědomé volby a pozitivní změny životního stylu. Přístup HEAL má za cíl odemknout potenciál „síly životního stylu“ ke zlepšení zdraví jednotlivce v průběhu celého života. Je čas přijmout skutečnost, že lepšího zdraví veřejnosti v České republice lze dosáhnout pouze prostřednictvím zlepšení zdraví dětí, s následným rozšířením na celou společnost (tzv. efekt „sněhové koule“).
Celostátně řízená podpora zdraví ve školách prostřednictvím rámcového vzdělávacího cíle daného státem má přitom obrovský dosud nevyužitý potenciál přispět ke zlepšení veřejného zdraví budoucích generací, a to v souladu s: (i) potřebou zlepšit vertikální prostupnost ověřených zdravotních informací, znalostí a jejich přenosu, aby mohla být rozvinuta síla životního stylu a posílena mladá generace (která má čtyřikrát větší dopad na zdraví než samotný zdravotní systém, jelikož jednotlivec má největší vliv na své zdraví), a (ii) výzvou Evropské komise „Prevence na prvním místě“ a „Prevence před léčbou“, která vyzývá k opatřením na všech úrovních a ve všech prostředích.
Tato přednáška přináší pohled na vysoce podceňovaný a převážně opomíjený soubor důkazů, přičemž poskytuje vhled do (1) zdravotního chování mladých lidí, od školy po univerzitu, a (2) systematického přehledu zaměřeného na školní kurikula s cílem identifikovat potenciál škol pro podporu zdraví. Zároveň odhaluje mezery a dosud nevyužitý potenciál, které je nutné naléhavě řešit, a přináší možná řešení včetně vysvětlení, proč a jak je mise podpory (dětského) veřejného zdraví klíčová pro lidský rozvoj.
Na základě strategie „Zdraví ve všech politikách“ a jejích meziresortních akčních kapacit, tj. rozhodovacích a politických činitelů na federální, vládní i mezivládní úrovni, včetně vzorů/multiplikátorů ve vzdělávání, zdravotnictví a péči, je to výzva pro státy, aby nasměrovaly kroky k lepšímu veřejnému zdraví, a to využitím výhod různých synergických efektů plynoucích ze společného úsilí mezioborové a transdisciplinární spolupráce napříč vědeckými oblastmi za účelem zapojení relevantních cílových skupin a subpopulací.
Klíčová slova: dítě, dospívající, školní zdraví, podpora zdraví, prevence, vegan, vegetarián, převážně rostlinná strava, pohybová aktivita, tělesné cvičení, sport
Životopis
Katharina Wirnitzerová je rakouská sportovní vědkyně a profesorka pro sportovní veřejné zdraví se zaměřením na dětské veřejné zdraví. Pracuje na pomezí PA, sportu a cvičení, veganské výživy a udržitelného zdraví a je vedoucí týmu předmětových didaktik Cvičení, sport a zdraví. Hlavní zaměření jejího výzkumu prochází napříč těmito třemi obory a je zaměřeno na rozhraní sportu, veganské výživy a udržitelného zdraví. Na základě zkušeností z dvacetileté práce se sportovci všech výkonnostních úrovní, mentoringu (veganských) sportovců a poradenství, jak přejít na zdravou a na potřebách založenou veganskou stravu a jak ji udržovat, kromě profesorky Wirnitzerové žádný jiný výzkumník/výzkumná skupina v posledních desetiletích kontinuálně nepublikovala původní data. Přenos vědeckých poznatků na širokou veřejnost a zejména na prostředí související s praxí (vzdělávání, další vzdělávání a výchova), jako jsou školy, vysoké školy/univerzity, rekreační/elitní sport, prostřednictvím aplikačně orientovaných konceptů relevantních pro každodenní život a jejich vyjádření v podobě zdravotně orientovaných individuálních a veřejných zdravotních opatření je jejím zvláštním zájmem. Již v roce 2024 reprezentativní Závěry celostátní rakouské školní studie From Science 2 School: DGE), ale také v rámci aktualizovaného dokumentu ÖGE-Empfehlung für vegane Ernährung (Přenos vědy do politiky s ohledem na výživová doporučení), byly revidovány do 12/2024 a zveřejněny v aktualizované podobě: „Ernährungspyramide“, ‚Der gesunde und nachhaltige Teller‘). V souladu s tím je jako expertka stálou vědeckou poradkyní a členkou poradního sboru „Platformy pro podporu tradiční, komplementární a integrativní péče (TCIC), Federální ministerstvo zdravotnictví, Česká republika“.
Upozorňujeme, že některé texty obsahují i strojově generované překlady.